پرونده حسین فریدون بیش از یک متهم دارد

گروه سیاسی: سخنگوی قوه‌قضائیه دیروز یکشنبه آخرین وضعیت پرونده فساد مالی «حسین فریدون» برادر حسن روحانی و «مهدی جهانگیری» برادر اسحاق جهانگیری را تشریح کرد. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای ضمن تاکید بر پیگیری این پرونده، از متهمان دیگری در این پرونده فساد مالی گفت. بر اساس آنچه او گفته پرونده فساد مالی حسین فریدون 2 متهم دارد که یکی از آنها بدهی سنگین بانکی و مشکلات مالیاتی دارد. او گفته دستگاه قضا در حال ردیابی این موضوع است که پول‌هایی که در این پرونده فساد رد و بدل شده، از کجا آمده و به کجا رفته است. سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده برادر اسحاق جهانگیری نیز گفت مهدی جهانگیری همچنان در بازداشت و تحت نظر است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یکصدوبیست‌وسومین نشست خبری خود با رسانه‌ها با اشاره به ناآرامی‌‌های اخیر در کشور، با بیان اینکه «درباره اغتشاشات اخیر یکی از موارد نقش و حمایت‌های دشمن بود که عوامل این موضوع توسط نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی تحت تعقیب هستند»، ادامه داد: عوامل دیگر در این مساله نیز یا شناسایی شده‌اند یا در حال شناسایی هستند و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.
وی افزود: اگر هم در اغتشاشات خیابانی دستگیری انجام شده تاکید شد در ابتدا به زندان نروند تا سوءسابقه هم برای‌شان درست نشود، چرا که افرادی ممکن است دستگیر شوند که فریب‌خورده، بیگناه و غیر مجرم باشند. افراد مجرم که وابسته به جایی هستند بلدند و سعی می‌کنند چهره مجرمانه خود را مخفی کنند و آدرس اشتباه بدهند. به نیروهای انتظامی و قضایی و حتی دادستان‌ها تاکید شد اگر افراد فریب‌خورده، بی‌گناه و کم‌گناهی در این میان بودند، پس از شناسایی اولیه آزاد شوند؛ در نتیجه عده‌ای قبل از معرفی به زندان و دادسرا آزاد شدند. آنهایی هم که به دادسرا معرفی شدند با کفالت والدین و وثیقه‌های سبک آزاد شدند.
وی خاطرنشان کرد: عده‌ای که طبق گزارش وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به عنوان جریان ضد انقلاب و لیدر اغتشاشات شناسایی و بازداشت شدند، تعدادشان در روزهای اول تا سوم 622 نفر بود که برای تعدادی قرار بازداشت موقت صادر شد و همچنین تعدادی با قرار کفالت آزاد شدند. مجموع بازداشتی‌های باقیمانده تهران تا امروز 55 نفر است. بر اساس آخرین اطلاعاتی که تا امروز دارم در کل کشور حدود 400 نفر همچنان بازداشت هستند  که دیروز و امروز بخشی از آنها آزاد شدند.


توضیحات درباره فردی که در اوین خودکشی کرد
سخنگوی قوه‌قضائیه درباره خودکشی فردی که در کلانتری اراک اقدام به خودکشی کرده بود نیز گفت: این فرد معتاد بود و مقداری هم موادمخدر به همراه داشت و پرونده‌ای در حوزه قضایی اراک برای او تشکیل شد که در حال پیگیری است. فردی هم در زندان اوین از بازداشتی‌های اخیر با توجه به فیلمی که هست و تصویری که برداشته شده، در دستشویی اقدام به خودکشی کرد. این فرد معتاد و حدودا 21 ساله بود و دانشجو هم نبود. در این‌باره نیز پرونده‌ای تشکیل شده و نتیجه نهایی پس از مشخص شدن اعلام می‌شود. این فرد همزمان با اغتشاشات در جمعیت دستگیر شد اما گزارشی از اینکه همراه اغتشاشگران بوده نیامده و ثابت نشده است. وی افزود: با تمام تحقیقاتی که انجام شد ادعای خودکشی نفر سوم و چهارم صحت ندارد. برخی نیروهای امنیتی ما با ضد انقلاب درگیر شدند و به شهادت رسیدند. در مجموع 25 نفر از مردم و نیروهای خودی در خیابان‌ها کشته شدند که کشته‌شدن‌شان به‌واسطه تیر و اسلحه نیروهای نظامی و انتظامی نبود، سلاح‌هایی که در اختیار نیروهای انتظامی و پلیس بوده موید این مطلب است، همچنین تاکید شده بود تیراندازی نکنند، عده‌ای اصلا اسلحه نداشتند. برای مثال 2 نفر- پدر و پسر- در خودرو با ماشین آتش‌نشانی کشته شدند که در این‌باره پرونده تشکیل شده است. برخی با سلاح سرد و برخی با سلاح گرم کشته شده‌اند، این امر مشکوک است. دشمن این بار هم مانند فتنه 88 قصد کشته‌سازی داشت. در رابطه با افراد بازداشتی به دادستانی‌ها تاکید شد افرادی که ضرورت ندارد در زندان باشند و تحقیقات درباره آنها تمام شده، با قرار مناسب تشخیص قاضی تا روز دادگاه آزاد شوند. افرادی که ثابت شد کسی را کشته‌اند یا عوامل اصلی به حساب می‌آیند و با همکاری بیرونی اقداماتی را انجام دادند، حداقل تا زمان اتمام تحقیقات یا تا پایان محاکمه آزاد نمی‌شوند.
دستگیری‌ فردی دوتابعیتی
سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین از دستگیری فردی دوتابعیتی در ناآرامی‌‌های اخیر خبر داد. محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: در دستگیری‌ها یک فرد دوتابعیتی بازداشت شده بود. وی در حال عکس و فیلم گرفتن بازداشت شده و تابعیت ایرانی و غیرایرانی دارد. غیر از این فرد یا افرادی که ممکن است به دادسرا معرفی نشده باشند فرد دیگری به عنوان تبعه کشورهای دیگر میان دستگیرشدگان وجود نداشته است.
وی در پاسخ به سوالی درباره  اتهامات افراد دستگیرشده در اعتراضات اخیر نیز گفت: برخی افراد اتهام‌شان  امنیتی و برخی اخلال در نظم عمومی بود. برخی علاوه بر اینها خسارت‌هایی هم به کشور وارد کردند. به هر تقدیر اتهامات اینها مختلف است و به آنها تفهیم اتهام شده و به زندان رفته‌اند و کسی بدون تفهیم اتهام وارد زندان نمی‌شود. افرادی هم که به صورت مجازی یا غیرمجازی در خارج کشور اقدام به تشویق و تحریک افراد برای اغتشاشات می‌کردند قرار شده است از طریق اینترپل تحت تعقیب قرار گیرند.
در حال ردیابی پول‌های فریدون هستیم
براساس این گزارش، یکی دیگر از سوالاتی که در این نشست از سخنگوی دستگاه قضا پرسیده شد، درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون، برادر حسن روحانی و مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بود. رسیدگی به پرونده حسین فریدون در دستگاه قضا پس از آن صورت گرفت که برخی چهره‌های سیاسی از فساد مالی در حلقه نزدیک رئیس‌جمهور ‌گفتند. این اظهارات با طرح یک پرونده فساد مالی در کشور رنگ واقعیت به خود گرفت. دی‌ماه سال گذشته پس از برخورد نهادهای نظارتی با بدهکاران کلان بانکی، یکی از 2 بدهکار بزرگ بانکی از ارتباط خود با برادر رئیس‌جمهور خبر داد. البته پیش از آن نیز علیرضا زاکانی، نماینده سابق تهران در نشست خبری جزئیاتی از چگونگی همکاری حسین فریدون با این بدهکاران بانکی را اعلام کرده بود. پس از بررسی‌های قضایی، دستگاه قضا 24 تیرماه حسین فریدون را به اتهام مسائل مالی بازداشت و به دلیل عدم تامین وثیقه روانه زندان کرد. او البته کمتر از 2 روز بعد با تامین وثیقه 50 میلیارد تومانی از زندان آزاد شد. یکی از متهمان این پرونده البته فراری است و دستگاه قضا تاکنون نتوانسته او را دستگیر کند. در همین راستا دیروز سخنگوی دستگاه قضا به تشریح آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون پرداخت. او گفت: این پرونده مسکوت و معلق نیست، بلکه در حال پیگیری است؛ این پرونده دو متهم دارد. یکی از متهمان همین آقایی بود که ضمن اینکه یکسری بدهی‌‌های سنگین به بانک داشت، یکسری هم مشکلات مالیاتی داشت. بدهی بانک مطابق طلب بانک به نام زده شد و در حال انتقال است. درباره پرونده مالیاتی خودش مستقلا انجام می‌شود. وی افزود: نسبت به مسائلی که این پول از کجا آمده و به کجا رفته و سایر مسائل ردیابی‌ها صورت می‌گیرد ولی پرونده هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است. محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده مهدی جهانگیری که 2 ماه پیش توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد نیز گفت: این فرد آزاد نشده و در بازداشت و تحت نظر است. امضای یک سری اسناد با نظارت ماموران در حال انجام است و قرار صادره هنوز فک نشده است. سخنگوی قوه‌قضائیه افزود: باید در این پرونده ٢ نفر دیگر هم بازداشت شده باشند
اما مطمئن نیستم.